vrijdag 19 juni 2015

De Gans en zijn Broer

De Gans en zijn  Broer door Bart Moeyaert

Het verhaal gaat over een gans op een boerderij met z’n broer, schapen, kalkoenen, een hond en de boerin. Ze hebben het allemaal zo goed op de boerderij, maar soms worden ze overvallen door een gedachte of een vraag die ze moeten stellen. Zoals in het eerste hoofdstuk, de gans en zijn broer maken zich klaar om naar het zuiden te vliegen voor de winter, maar opeens vraagt de gans zich af waarom ze eigenlijk naar het zuiden vliegen als ze het zo goed hebben op de boerderij. Zijn die vin dat hij niet moet zeuren en stijgt op. Uiteindelijk gaat de gans achter hem aan, maar hij had vliegen nog nooit zo lastig gevonden en hij verloor hoogte en kwam uiteindelijk terecht op de grond. Hij dacht dat z’n broer al verder was gegaan alleen hij was achter hem aangegaan en toen bleven ze daar waar ze waren, niet op de boerderij en niet in het zuiden.

Mijn mening:

Ik ben het boek gaan lezen omdat mijn moeder vond dat het boek leuk was, alleen ik vond het een beetje een saai (raar) boek omdat het gaat over dat een gans meestal filosofische vragen heeft (soms ook de andere dieren van de boerderij) die de dieren van de boerderij op een of andere manier oplossen of niet (het is volgens mij ook een filosofisch boek). Het gaat waarschijnlijk niet echt over dieren, maar over bijv. mensen.
Er is ook niet echt een samenvatting uit te maken omdat het telkens nieuwe verhalen zijn, en als je dan denkt dat je van elk verhaal wel een samenvatting kan maken heb je het ook mis, er zitten namelijk wel iets van 25 verhalen in of zo.

Ik raad mensen dit boek niet aan om te lezen, behalve als je van filosofie houd. Het lijkt namelijk een beetje op een filosofisch boek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten